algemeen kader | geïntegreerde criminologische statistiek | bron van de gegevens | fases van de strafrechtelijke procedure | teleenheid | codificatie van de gegevens in REA en MaCH | nomenclatuur van tenlasteleggingen | interpretatiekader | administratieve gegevensbank | centrale gegevensbank | ingebruikname REA en MaCH

 

Administratieve gegevensbank

Het gebruik van de stock van gegevens van de business applicaties REA en MaCH biedt het voordeel dat aan het parketpersoneel geen bijkomend werk wordt opgelegd met het oog op het inzamelen van statistische gegevens.

Het systeem verschaft vrij volledige informatie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld enquêtes die vaak een hoog percentage van non-response opleveren. Bovendien maakt deze volledigheid vragen over steekproeftrekking en de representativiteit van de gegevens overbodig.

Ondanks deze mogelijkheden gaat het gebruik van administratieve gegevensbanken gepaard met beperkingen en is voorzichtigheid geboden.

Deze beperkingen hebben te maken met de eenvormigheid van de gegevens die in de verschillende parketten worden geregistreerd en verzameld. Een nationale statistische publicatie heeft slechts zin voor zover de gegevens van de verschillende parketten vergelijkbaar zijn. Naar aanleiding van een grondig onderzoek van de registratiepraktijken bij de parketten en de griffies zijn de statistisch analisten tot de conclusie gekomen dat uniformering noodzakelijk is. Dit is gebeurd voor de belangrijkste input in het systeem vóór de eerste publicatie van de statistiek van het Openbaar Ministerie. Deze inspanning voor uniformering is echter nog niet ten einde en wordt nog voortdurend voortgezet.

Een andere hinderpaal heeft te maken met de bindende aard van de gegevens die door de business applicaties REA en MaCH worden geleverd. Het operationele registratiesysteem kan zeer snel cijfers leveren, maar die zijn lang niet 'gebruiksklaar'. Het opstellen van de statistiek heeft precieze keuzes op het gebied van de conceptuele definitie van bepaalde basisgegevens noodzakelijk gemaakt. De concepten hangende zaak of gesloten zaak bestaan niet in het systeem. Uitgaande van de beslissingen die in de zaken worden genomen, moeten dus keuzes worden gemaakt om te bepalen welke kunnen worden beschouwd de zaak af te sluiten en welke de zaak hangende houden.

Beide business applicaties zijn in de correctionele parketten geïnstalleerd op verschillende tijdstippen en in uiteenlopende omstandigheden wat de voorbereiding van de gebruikers betreft. In het algemeen werden absoluut onvoldoende inspanningen gedaan op het vlak van opleiding van de gebruikers. Gelet op bepaalde lacunes werden de parketten bovendien genoopt tot vindingrijkheid en tot het uitwerken van ad hoc oplossingen aangepast aan het plaatselijke niveau. Er bestaat weinig eenvormigheid in deze oplossingen. Dit alles leidt tot aanzienlijke verschillen in de geïnformatiseerde registraties van de verschillende parketten.

Het recht is trouwens een materie die voortdurend evolueert. De vernieuwingen die sinds de installatie van beide business applicaties zijn gebeurd (wet Franchimont, snelrecht, nieuwe tenlasteleggingen, enzovoort) zijn slechts gedeeltelijk en gebrekkig in het systeem opgenomen. Ook op dit vlak moesten de vereiste oplossingen vaak op lokaal niveau worden uitgevonden, wat de heterogeniteit van de registratiepraktijken nog heeft versterkt.

Zowel tijdens de voorbereiding als tijdens de gegevensverwerking moeten de statistisch analisten met deze feitelijke situatie rekening houden en gepast handelen.

Bij de voorbereiding, door het werk om de registratiemethodes in de toekomst eenvormig te maken. Maar deze taak werpt pas enige tijd na de invoering en de aanpassing aan de nieuwe methodes vruchten af. Tijdens de gegevensverwerking hebben de statistisch analisten, met de kennis van specifieke problemen die de betrouwbaarheid van de gegevens op de helling zetten, die problemen gedeeltelijk kunnen verhelpen door dezelfde gegevens meer homogeen te maken. Zij hebben bijvoorbeeld bepaalde gegevens opnieuw gecodeerd of specifieke statistische procedures aangepast.

Voor het overige hebben de statistisch analisten zoveel mogelijk getracht de aanhoudende problemen op het gebied van geldigheid en betrouwbaarheid te verhelpen door de lezers elementen van technische contextualisering aan te reiken die hen de mogelijkheid moeten bieden, wanneer nodig, het beeld van de cijfers te nuanceren.

Vervolg: centrale gegevensbank>>

Jaarstatistiek van de correctionele parketten
Opsporing en vervolging van strafzaken door de parketten bij de rechtbanken van eerste aanleg
http://www.om-mp.be/stat/