In een gerechtelijk onderzoek naar helpdeskfraude werden vorige week in opdracht van de onderzoeksrechter drie verdachten opgepakt. Het gaat om één minderjarige uit Mol en twee meerderjarigen van 18 en 21 uit Kinrooi en Mol.
Een 83-jarige vrouw uit Lier werd op 16 januari 2024 gecontacteerd. Aan de telefoon kreeg ze te horen dat er op haar bankrekening een verdachte transactie zou hebben plaatsgevonden. Er werd iemand gestuurd om haar zogezegd te helpen, maar in realiteit was het een list om met vertrouwelijke bankgegevens en om met de bankkaart aan de haal te gaan. Meteen na het bezoek verdween er geld van de rekening.
De recherche van PZ Lier startte een onderzoek. Het parket schaalde op naar een gerechtelijk onderzoek en er werden nog twee feiten gevoegd aan het onderzoek. Een 88-jarige man uit Lint werd ook op 16 januari op eenzelfde manier slachtoffer, net als een 95-jarige man uit Lommel begin februari. In totaal werd 21.000 euro gestolen.
De speurders konden in het onderzoek drie verdachten identificeren. De onderzoeksrechter in Mechelen gaf vorige week maandag de opdracht tot drie huiszoekingen, waarbij PZ Lier samenwerkte met PZ Balen-Dessel-Mol en PZ CARMA.
De 21-jarige verdachte uit Mol werd aangehouden, de 18-jarige werd vrijgelaten onder voorwaarden. Voor de 17-jarige heeft de jeugdrechter beslist om hem te plaatsen in een gesloten jeugdinstelling.
De feiten zijn gekwalificeerd als oplichting, informaticabedrog en vereniging van misdadigers.
Het Openbaar Ministerie wil blijven waarschuwen voor deze veelvoorkomende vorm van fraude, waarbij mensen vaak opgelicht worden voor grote bedragen. Wees alert! Geef nooit codes of belangrijke bankgegevens telefonisch door en onthoud dat bankmedewerkers deze ook nooit zullen vragen of aan huis zullen komen. Denkt u toch het slachtoffer geworden te zijn van (helpdesk)fraude? Laat uw bankkaart(en) dan onmiddellijk blokkeren via Card Stop (078 170 170) en verwittig de politie.