Persbericht - Turnhout - Politie Regio Turnhout wil samen met het parket senioren waarschuwen voor knipkaartfraude

Parketten van de procureur des Konings Antwerpen
Persberichten

Politie Regio Turnhout stelt de jongste weken een opvallende stijging vast van het aantal feiten van zogenaamde 'knipkaartfraude'. Daarbij proberen criminelen de bankrekening van vooral oudere slachtoffers te plunderen.  Alleen al in Politie Regio Turnhout werden sinds begin dit jaar 12 dergelijke feiten en nog eens 5 pogingen tot knipkaartfraude gepleegd. Op die manier konden dieven, die vaak deel uitmaken van een goed georganiseerde, internationale bende, al zo'n  140.000 euro buitmaken. Toch kon de lokale recherche van de Politie Regio Turnhout intussen al 12 verdachten oppakken, maar ondanks dat blijft het fenomeen hardnekkig voortduren en blijven er slachtoffers vallen.  Daarom zet de Politie Regio Turnhout in op een brede communicatiecampagne om iedereen te waarschuwen.    

Inbraken in woningen, handelszaken of bedrijven: ze gebeuren nog wel, maar veel minder dan pakweg vijf jaar geleden. Vooral sinds corona merkt de politie dat er een nieuwe generatie van criminelen is opgestaan, die vooral vanop afstand en via computertoepassingen slachtoffers proberen te maken. Op die manier is de pakkans niet alleen veel kleiner, maar de buit vaak ook veel groter. Toch moeten criminelen soms toch nog eens de deur uit. Om dan niet meteen door de mand te vallen, doen ze zich vaak voor als een medewerker van een nutsmaatschappij of een bank. Op die manier proberen ze het vertrouwen te winnen van een nietsvermoedend slachtoffer.   

 Vooral senioren zijn vaak het slachtoffer 

 Jammer genoeg worden vaak senioren die zich van geen kwaad bewust zijn, geviseerd. Dat is een verontrustende vaststelling die de Politie Regio Turnhout de voorbije weken deed. In de politiezone werden recent al minstens 12 senioren het slachtoffer van zogenaamde 'knipkaartfraude'. Wellicht werden nog niet eens alle feiten bij de politie gemeld, want vaak doen slachtoffers bij wie de knipkaartfraude niet is gelukt, geen aangifte bij de politie. We vragen om dat wél te doen.    

Valse bankmedewerkers 

 Feiten van knipkaartfraude worden zo goed als altijd door minstens twee verdachten gepleegd en de slachtoffers zijn vaak 80-plussers. Alles begint bij een telefoongesprek tussen het slachtoffer en een eerste verdachte die zich voordoet als een bankmedewerker. Die probeert het slachtoffer te doen geloven dat er op de bankrekening een verdachte transactie is gebeurd en dat onbekenden dus wellicht toegang hebben (gehad) tot de bankrekening. Het is dus raadzaam om de bankkaart en de -rekening zo snel als mogelijk te blokkeren, om te vermijden dat er nog bijkomende verrichtingen zouden gebeuren.   

Om de klant ‘te helpen’ bij het blokkeren van de bankkaart of -rekening, komt er niet veel later een tweede bankmedewerker langs met een bankkaartlezer. Aan het slachtoffer wordt dan gevraagd om de bankkaart in die bankkaartlezer te steken en de persoonlijke pincode in te voeren. Dat is zogezegd nodig om de bankkaart te blokkeren. Van zodra dat is gebeurd, vertrekt de tweede bankmedewerker weer, mét de bankkaart van het slachtoffer. In de meeste gevallen wordt de bankkaart in het bijzijn van het slachtoffer nog wel doormidden geknipt, maar op zodanige manier dat de koper- of goudkleurige gegevenschip in de bankkaart intact blijft en de twee kaarthelften nadien gewoon weer aan mekaar kunnen worden gekleefd. Op die manier kan de bankkaart zonder problemen verder worden gebruikt, want zolang de chip in de kaart niet beschadigd is, blijft de kaart bruikbaar.  

Dure aankopen of geldopvragingen 

 Wanneer de tweede verdachte met de bankkaart verdwijnt, houdt de eerste verdachte het slachtoffer nog een tijdje aan de lijn voor het geval er zogezegd iets zou misgaan bij het blokkeren van de bankrekening. Intussen doet de andere bankmedewerker die de bankkaart heeft meegenomen, in de buurt vliegensvlug een reeks aankopen of geldopvragingen met de kaart, zolang die tenminste niet echt geblokkeerd is. In sneltempo wordt de bankrekening van het slachtoffer helemaal leeggemaakt. Vaak zien slachtoffers op die manier duizenden euro's verdwijnen. 

‘Anydesk’ 

Politiezone Regio Turnhout merkte intussen dat er bij een aantal feiten ook geen (valse) bankmedewerker meer aan huis komt, wellicht om de kans om opgepakt te worden door de politie te verkleinen. In dat geval vraagt de bankmedewerker die het slachtoffer belt om de Anydesk-applicatie te installeren. Op die manier kunnen de computer of de tablet van het slachtoffer en dus ook de bank-app vanop afstand worden bediend. 

Voorkomen is beter dan genezen 

Een bankmedewerker zal nooit aan huis komen, tenzij je daar om praktische redenen als klant zelf om gevraagd hebt (bv. wanneer je minder mobiel bent of om een andere reden tijdelijk niet op eigen kracht op je bankkantoor geraakt). Bovendien zal een bankmedewerker nooit naar je persoonlijke pincode vragen (niet aan de telefoon, maar ook niet bij een fysiek contact). Een pincode is strikt vertrouwelijk en die deel je best niet met anderen. Een echte bankmedewerker komt niet aan huis om een bankkaart op te halen.  

Krijg je toch iemand over de vloer die beweert een bankmedewerker te zijn, neem dan eerst even contact op met je bankkantoor om na te gaan of het wel degelijk om een echte bankmedewerker gaat en laat zeker geen onbekenden binnen in je woning. Bij twijfel of bij verdachte situaties, vraagt de Politie Regio Turnhout om meteen het noodnummer 101 te bellen of rechtstreeks contact op te nemen met de Politie Regio Turnhout op het gratis nummer 0800 25 101 (optie 1).  

Wat als je toch bent opgelicht? 

Als je toch bent opgelicht en je bankkaart of -rekening werd misbruikt, raden we aan om altijd aangifte te doen bij de politie. Neem ook zo snel mogelijk contact op met je bankkantoor én met Card Stop (tel. 078 170 170) als je bankgegevens hebt doorgegeven, er daadwerkelijk geld van je rekening is verdwenen of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen nog bijkomende frauduleuze transacties worden tegengehouden. 

Nieuwe sensibiliseringscampagne moet zoveel mogelijk mensen bereiken 

Met een nieuwe sensibiliseringscampagne die Politie Regio Turnhout zo snel mogelijk wil lanceren, hoopt de politie niet alleen de inwoners van de eigen politiezone, maar bij uitbreiding zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de risico’s. Vooral senioren, omdat net zij het vaakst slachtoffer worden van deze wanpraktijken. De spaarcenten die je opzij hebt gezet om je oude dag door te komen in enkele minuten zien verdwijnen, dat wil uiteraard niemand. Omdat we wellicht niet alle potentiële slachtoffers rechtstreeks kunnen bereiken met onze boodschappen via sociale media of anderen kanalen, hopen we dat ook kinderen en kleinkinderen van mogelijke slachtoffers hun ouders of grootouders waarschuwen voor deze frauduleuze praktijken. Vandaar onze oproep om er met zoveel mogelijk mensen over te praten. Samen staan we sterker om te voorkomen dat criminelen nog meer slachtoffers maken. 

Contact : communicatiecel parket Antwerpen

Parketten van de procureur des Konings Antwerpen
Persberichten

Ander Persberichten