Parket Halle-Vilvoorde bestaat enerzijds uit leden van de parketsecretariaten, juristen en criminologen (= gerechtspersoneel) en anderzijds uit (1ste) substituten en magistraten-in-opleiding (=magistratuur). Voor een vlotte samenwerking is er een voortdurende wisselwerking tussen al deze medewerkers.
De interne structuur van het parket ziet er als volgt uit:
De magistraten en magistraten-in-opleiding (MIO) worden aangestuurd door de procureurs des Konings (PK) en zijn onderverdeeld in vier fenomeengerichte teams: het Algemeen Team, het Team Bijzondere Wetgeving, het Team Persoonsgebonden Materies en het Team Verkeer. De procureur des Konings zit daarnaast ook het directiecomité voor en geeft leiding over het team van Franstalige magistraten, die gedetacheerd zijn naar ons parket.
Hoewel de juristen en criminologen ook deel uitmaken van het gerechtspersoneel, zijn zij in de praktijk verbonden met één van de vier hierboven vermelde teams. De juristen en criminologen ondersteunen de magistraten bij de inhoudelijke opvolging van dossiers.
De andere leden van het gerechtspersoneel staan onder leiding van de hoofdsecretaris, die wordt bijgestaan door twee secretarissen-hoofd van dienst.
Het gerechtspersoneel is verder onderverdeeld in verschillende teams met diverse taken. Hierna volgt een woordje uitleg over alle diensten die mee zorgen voor de dagelijkse werking van het parket.
Het team administratieve en logistieke ondersteuning staat onder meer in voor het archiefbeheer, het budgetbeheer, de post en verzending. Het parket beschikt ook over een eigen IT-team, schoonmaakdienst en een pool van chauffeurs die onder andere zorgen voor het vervoer van dossiers tussen onze verschillende gebouwen en aan archiefbeheer doen.
Het secretariaat van de procureur des Konings ondersteunt de PK op administratief vlak. Denk daarbij aan het opstellen van dienstlijsten, de praktische voorbereiding van vergaderingen en opleidingen en de briefwisseling. Dit secretariaat staat los van de andere parketsecretariaten. Elk fenomeengericht team van magistraten beschikt over een eigen parketsecretariaat. De leden van deze diensten zorgen ervoor dat dossiers volledig en correct worden opgemaakt en tijdig worden voorgelegd aan de magistraat. Ook staan zij de burger of andere partijen te woord die vragen hebben over dossiers. Burgers kunnen niet alleen telefonisch of per mail terecht bij de verschillende parketsecretariaten, ze kunnen ook aankloppen aan het onthaal waar een team van onthaalmedewerkers hen zo goed mogelijk tracht verder te helpen.
Naast de parketsecretariaten die gelinkt zijn aan de verschillende teams, zijn er ook nog de dienst dagvaardingen en de dienst strafuitvoering en internationale samenwerking (SIS). Op de dienst dagvaardingen worden de dossiers behandeld op het moment dat ze een vaststellingsdatum hebben gekregen. Zij staan in voor het versturen van de dagvaardingen naar alle betrokken partijen in een dossier en zorgen voor het betekenen van de vonnissen op tegenspraak. De dienst strafuitvoering en internationale samenwerking (SIS) staat in voor de uitvoering van de straffen uitgesproken door de politierechtbank en de correctionele rechtbank van eerste aanleg in Brussel. Team SIS behandelt de passieve Europese aanhoudingsbevelen, de internationale aanhoudingsbevelen, de rechtshulpverzoeken en de Europese onderzoekbevelen.
Tot slot is er nog het team van beleidsmedewerkers dat de PK en de hoofdsecretaris ondersteunt op beleidsmatig vlak. Dit team bestaat uit 2 attachées strategische coördinatie, een attaché communicatiebeleid en een perswoordvoerder, die samen werken aan verschillende interne en externe projecten.